Pengikut

Isnin, 28 Februari 2011

WAA WAA WAA BULAN

Waa waa waa
bulan
aku datang
sinarilah alam

Waa waa waa
bulan
aku datang
kenapa kau menjauh
merajuk sungguh

Waa waa waa
bulan
aku datang
ukirkan senyuman
jangan aku
kau
tinggalkan..


ZULBAHRI HUSSIN.
Permatang Badak. Kuantan. 1 mac 2011......dalam diri ada puisi.

16 ulasan:

zue berkata...

assalamualaikum zul,
x pndai nak mentaksifkan apa maksud yg trsirat.

teringat lagu wau bulan teraju tiga.

zati embong berkata...

huhu ingtkan wau bulan.

permatang badak? dekat je kita O.o

zul permatang badak berkata...

Zue....,
Waa waa waaa....bukan WAU...
Tapak tangan ditekap kemulut dan dilepaskan ..ditekap kembali ...sebutan waa waa waa berulangkali....begitulah cara orang dulu2 mengajar anaknya berinteraksi dengan bulan.....o.k...

yg tersirat...
selamat datang..bulan ... .terangilah cahayamu...aku boleh bermain ,berkejaran dihalaman....jangan kau malap nanti aku ketakutan dek kegelapan.......itu dasarnya...

yang tersirat dua...
harapan dalam hidup biarlah beroleh kejayaan....hidup ini bersuloh dengan ilmu......

yang tersirat tiga...
PenciptaNya....Maha Berkuasa melimpahi rahmatNya....

yang tersirat empat...
bagi pasangan muda2 sedang berkasih....kekasihku jangan tinggalkan aku.......

lain kali ajar buat sajak....makasih sudi singgah.......waaa waa waaa bulan....bulan Wau bulan teraju tigo......he .he...

zul permatang badak berkata...

Zati embong,,

Wau bulan...waktu siang je...he..he..
itupun perlu bantuan angin.....tak ada angin..........tak naik dan tak happy....
o.k makasih sudi...komen...ada masa datang lagi.....ceria selalu.......

KUREKURE COMEL berkata...

mina suka buat kt budak kecik cmtu..
siap terkeluar air liur...hehehe...
comel je....


bulan ada...maybe bulan ada sbb kenapa tidak mahu muncul...


esok ada la tu...hehehehe

Norgadis Labuan berkata...

Bahasa yang digunakan, bahasa biasa dan mudah difahami, ini cukup baik sekali untuk pembaca yang tidak pandai bersajak.

Walaupun bahasa yang digunakan adalah bahasa biasa, namun ianya mempunyai maksud yang tersirat, andainya sajak yang kita lahirkan itu difahami pembaca, itu bererti kita telah berjaya menghasilkan sajak yang baik, jika sebaliknya, kemungkinan besar pembaca kita tidak berminat dalam sastera sehingga kalau membaca pun hanyalah sepintas lalu tanpa memperdulikan maksud yang ingin kita sampaikan.

Keseluruhan puisi/sajak yang pendek ini sangat padat dan cukup baik sekali. Ianya berkisar tentang kehidupan kita.

Nota:
Aku bukan pengulas/pengomen yang baik kerana aku sendiri masih belajar membuat sajak. (Bukan berlagak, hanya sekadar berkongsi pendapat, kalau salah tolong betulkan ya)

zul permatang badak berkata...

kure kure comel..mat dan nina...

masa kecil2 bila mak dukung adik...pujuk adik jangan nangis....mak buka pintu.....kebetulan bulan sedang mengambang...

jamgan nangis....tengok bulan tu.....

waa waa waaa bulan.....ambik budak ni.....kena usik...sikit pandai pula dia diam...

itulah tercetus idea ni....

zul permatang badak berkata...

NORDAGIS..

saya sengaja ringankan bahasanya...begitu juga bandingannya.....

kalau terlalu abstrak mungkin adik2 atau anak2....tidak mempedulikannya..

purata mereka yg berblog diusia muda dan tidak meminati sajak......untuk menarik mereka turut serta menghayati bukanlah mudah...saya terpaksa menjiwai watak remaja...ia tidak begitu sukar kerana saat itu....pernah melaluinya.

apa pun ... penulis puisi adalah perayau....
merayau susur galur kehidupan.....untuk dikongsi insan2 yang sudi......

Hanis Azla berkata...

suka tgk bulan.. hati gundah pun jd cerah..

zul permatang badak berkata...

Hanis Azla..
Jika direnung dan ditenung...meneliti cahaya dari bulan...bagi orang seni...bermacam boleh dilakarkan.....disitu juga ada ruang masa lalu.......sedih ..suka..pun duka....semuanya mengimbau......

topimagine berkata...

top xreti sangat nk mentafsir ayat2 puitis ne... :)

pnie berkata...

mase kecik2 ade ke mak ayah wak gitu....kalu ade pon, bukn nye ingat sangat.

heee.....

lamo dah xtengok bulan...hujan sokmo KL nie....

KELI OH KELI berkata...

bulan,
jauh di sana...
pungguk di sini...
tetap setia.

bulan,
nun di atas...
pungguk di bawah...
selalu merindu.

bulan,
berikan cahaya...
agar terang malam sang pungguk...
sabar setia menunggu.

zul permatang badak berkata...

topimagine.....

cubalah sikit2....lama2 mungkin faham kot....

zul permatang badak berkata...

pnie...

nak ingat macammana.....awok maso tu kechik...jerit/nangis....waa..waaa....waaaa...duk atas dukung....mujur ore tak embah ketanoh je.....

zul permatang badak berkata...

keli oh keli...,

eissh....isssh....ewah....o.k lah tu..
o.k apa...jangan sangka penternak ikan tak boleh buat sajak....

nanti kalau orang tak bayar /hutang ikan keli.....minta dlm bentuk sajak.....atau pantun,guridam ke....

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...