Pengikut

Selasa, 8 Februari 2011

ALANGKAH BERTUAH JIKA ADA KEBUN GETAH



Alangkah bertuah jika ada kebun getah.Selepas subuh boleh turun menoreh. Jam sepuluh pagi dah selesai,boleh singgah kedai kopi...duduk2 berborak kosong atau melayari internet..balas komen2 dari sahabat maya.

Peningkatan harga getah,membuat sahabat penulis menamatkan perniagaan membekal barangan makanan.Beberapa hari lalu penulis sempat menalifon bertanya khabar...beliau meninggalkan sedikit pesanan....kalau kawan2 mencari aku....katakan perniagaan aku sudah jatuh menjunam....aku sekarang muflis. Untuk meneruskan kehidupan aku memajak getah seorang makcik.......apalah aku sekarang hanya seorang penoreh getah.......sayu merendah diri...

Penulis tersenyum bercampur menyampah cara merendah diri berselit keegoan.Penulis faham benar perangai beliau,melakukan sesuatu pekerjaan hanya separuh jalan.Pernah terpengaruh pernigaan MLM tidak berlesen sehingga penulis juga turut terjebak.....dan kini lonjakkan harga getah membuatkan beliau tidak senang duduk....sering menalifon penulis untuk menjadikan teman ,mungkin takut...dalam kebun getah faham2 sajelah........

Penulis hairan,bagaimana beliau cuba untuk memberanikan diri menoreh getah sedangkan beliau tidak pernah memegang pisau getah.........apa pun mungkin nanti cara torehan beliau mungkin merosakkan pokok getah pemilik ladang.Mungkin juga berbaku bakul leteran akan beliau terima.....tengoklah nanti............

26 ulasan:

zue berkata...

asalamualikum zul,
dulu2 mana ada org nak keja noreh getah semua nak ke bandor. bila dgr harga getah dah naik..semua sibuk nal balik kg..tak pndai noreh pun ngaku pndai.

eee bestnya klu ada ladng getah...

zul permatang badak berkata...

Zue....ialah....kita generasi baru tak berpeluang untuk memiliki ladang getah....sebenarnya orang melayu tidak memilih kerja.....orang melayu boleh buat apa saja,,asalkan pekerjaan itu berbaloi....kita faham walaupun anak melayu ada yang keciciran dlm persekolahan tapi mereka punyai cita2 yang tinggi untuk maju....walau pun menoreh mereka akan berebut kerana pendapatan dari menoreh menyamai/melebihi gaji seorang guru..........sekarang ni harga getah tengah o.k kan......

ibuintan berkata...

bila harga tengah okey, cuaca pulak kurang okey.. lebih kurang sama saja lah keadaannya

zul permatang badak berkata...

SALAM IBUINTAN.....Terima kasih timggalkan sedikit komen diblog pertama ni.....blog kedua kenali pokok.....sayangi pokok.Blog pertama ni kurang menyerlah mungkin berbentuk diary kot....

Betul tu....harga o.k.....cuaca pula tak mengizinkan...tapi kenalah beringat....bila dapat banyak tu....pandai2lah simpan......langit tidak selalu cerah.....tolak pergi.....tolak mari.....sama je....he he....

orang muo berkata...

harga getah sedang melantun2..sayang kebun getah dikampung-kampung dah hampir habis diganti dgn sawit...alasannya sawit mudah diurus dan dikerjakan..getah kena toreh hari2..berbau pulak tu :)harga sawit pun boleh tahan

Adinda Amy Sensei berkata...

assalamualaikum zul...

suka tgk orang noreh getah...penuh dgn kesabaran dan ketelitian...

zul permatang badak berkata...

Salam orang Muo...

Pokok sawit makin berusia....semakin tinggi untuk dikait buahnya....berbeza dengan getah.....makin lama makin rendah torehannya.....getahkan lagi mudah....tak toreh tak keluar......boleh rileks...he he..

zul permatang badak berkata...

....Salam Adinda amy sensei...

menoreh....memerlukan ketelitian supaya pokok tak rosak.....kena jaga batang pokok.....kalau boleh kena belai.....kan kita nak duit hari2....

Ati Masrif berkata...

as salam,

yg duk bandar nak ke kampung
yg kat kampung nak ke bandar...

terjah balas ^___^


Jom baca: Khas Untuk Semua KAUM WANITA.. mesti baca!!

Hafriz Mohamad berkata...

Beznyer kalau waktu2 macam ni, balik kampung noreh getah..
kompem dapat simpan duit banyak2. Bila dah turun harga balik, sambung belajar balik...hihi

kakngah berkata...

aku ank seorg penoreh getah. dulu.. masa kecik2 hari sabtu ahad pasti ke kebun getah bantu mak ayah.
arwah mak cakap..
"penat kan.. camtu la sshnya mak ayh cr rezeki utk besarkan anak2"

hhmm..
gambar penggelek getah keping tu klasik la.. rasanya dah xder org buat getah keping lg skrg ni kan..

relevan berkata...

Tak larat dah kome nak noreh getoh ni..hehe!

zul permatang badak berkata...

..Atie Masrif...

Tapi bagi saya baik duk kat kg....setidak2nya boleh bercucuk tanam...

zul permatang badak berkata...

Hafriz Mohamad
....Bila ada peluang buat duit...jangan lepaskan...jom toreh...

zul permatang badak berkata...

KAK NGAH...Mesin getah dah berpuluh tahun pencen...tengoklah penuh sampah......orang dah tak buat getah keping....dulukan ada getah asap berbunga....

zul permatang badak berkata...

...Relevan....

ialah....bagi peluang orang muda pula....tapi yang penat2 tanam mak dan ayah kita....kita senang2 makan hasil....ni tak aci ni....

suri solehah berkata...

salam..mintak maaf sbb nak tergelak baca entri ni..kawan tu mmg benar2 wujud ke hehe,,macammana dia buat sampai boleh pengarukan zul dlm mlm tu?hehe

zul permatang badak berkata...

....Suri... mlm perniagaan berperingkat-peringkat...... masuk, kena cari orang....tak pandai cari orang...tinggalah awak sorang2.

....sepatutnya kita dilatih....dengan ilmu sebagai pengurus jualan....pegawai pemasaran.....berniaga pun kena ada ilmu...he he...

noor berkata...

as salam
mak cakap
kalau tak pandai toreh
abih luka pokok getah nanti emmmm

zul permatang badak berkata...

...Noor...selamat datang...

Ya...memang...kalau tuan kebun jenis cermat...dia tak bagi orang toreh....

misza berkata...

salam...
saya pun anak penoreh getah. masa sekolah dulu boleh juga menoreh, kutip susu getah. pergi sekolah kadang tangan pun ade getah yang terlekat. ^_^. pernah tertumpah susu getah hampir setengah baldi. menangis takut ayah marah.
menoreh memang kena pandai, kalau tidak pokok rosak. bila pokok rosak hasilnya akan berkurang.

kay_are berkata...

tau xpe.. sejak harge getah naik ni.. sume orang lumbe2 nak toreh getah.. dulu langsung xde.. huu

zul permatang badak berkata...

...Misza
Bila dewasa... mengingati saat itu memang menyeronokkan....saat dimana kita berpeluang berbakti pada orang tua kita.Kalau masa bisa dipusing...kita menjadi anak sekolah dan orang tua kita masih ada.....tentu kita bersungguh membantu....

Lucukan...pergi sekolah terlekat getah ditangan....itulah tanda...kita ringan tulang menolong keluarga......

zul permatang badak berkata...

Kay are...

memanglaa....manusia berlumba mencari duit....walaupun duit bukan segalanya.....setidak2nya....lepahlah bayaran bulanan streamyx....he....hee...

diana berkata...

mak saya pandai menoreh getah..
tapi sebab tak ada kebun sendiri
jadi tak boleh la menoreh..
nenak ada kebun getah tapi rela orang lain yang kerjakan dari biarkan anak2 yang usahakan..

zul permatang badak berkata...

Diana....
mengapa nenek bersikap begitu.....
mungkin dia takut anak2 lain berebut.....
Ada hikmahnya tu........

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...