Pengikut

Selasa, 15 Februari 2011

GUNA LAMPU GASOLINE

Penulis mengeluh lagi. Kali ini untuk menjelaskan bayaran bulanan bil eletrik. Entah apa silapnya mencecah seratus lebih. Kalau dibiarkan makin bertambah.....kalau tiga bulan dibiarkan mungkin surat amaran untuk menamat perkhidmatann akan tiba.Berpeluh pula penulis untuk membayarnya.....mungkin mencecah lima ratus ringgit.

Aduh mak oii.... api bayar..air bayar..cukai pintu bayar...tax bayar.......semuanya berbayar...dapat duit satu guni pun mungkin tak terlekat dalam poket.

Penulis merenung lampu gasoline yang tergantung dialang rumah.......masih berfungsikah lampu berusia puluhan tahun ini. Kalaulah lampu ini digunakan penulis tidak bersusah payah memikirkan bil eletrik, tapi adakah lagi kedai runcit yang menjual minyak tanah?....mungkin sukar kerana rata rata penduduk kampung tidak menggunakan pelita ayam.

Mengimbas kembali detik masa lampau kedudukan rumah keluarga penulis agak terpencil jauh dari jalan utama.Pihak LLN sebutan lama....sekarang TNB...agak sukar menyalurkan bekalan.Penulis adik beradik mengerumuni arwah bapa untuk untuk melihat detik2 indah cahaya memasuki mentol lampu gasoline yang diperbuat dari benang. Adakalanya kami ditengking kerana sering bermain main dan cuba memandai mandai untuk memusing tombol takat cahaya pada lampu tersebut.

Kalau setakat lampu mungkin boleh selesai....tapi bagaimana dengan penggunaan barangan lain seperti mesin basuh......mungkin jerihlah mak datin penulis menyental pakaian.Begitu juga anak2 pulang dari asrama mereka perlu juga melepaskan rasa bosan , nak juga menonton tv. Hal lebih parah penulis sendiri terpaksa melupakan terus dunia blog..... seganlah duduk lama2 kat kedai kopi tumpang WIFI.......tapi kalau rumah tak ada eletrik terpaksa jugalah........

Tinggal dirumah yang tidak mempunyai eletrik memang seronak.....tak ada apa nak buat ...... pukul 9.30 dah menguap.....cepat rasa mengantuk.....penulis tidur awal......dan besok sebelum subuh dah terjaga...........tapi sesuaikah... jika penulis menamatkan bekalan eletrik......sedang jiran sebelah rumah terang benderang.......tentu ada suara2 berbisik.......mmmmm....api kat rumah dia kena potong......tak mampu bayar...??/ hee..heee...

15 ulasan:

Cik SHiNJU berkata...

Ya Allah...lama betul x tgk lampu gasoline neh...ade jual lg ker skang? dulu2 kat umah arwah aki koi ade...


Follow aok..

Puteri Balqis berkata...

wah lama dah tak tengok lampu gasolin nih....mak selalu cerita...(",)

ibuintan berkata...

nak tak nak, kena bayar juga

lampu gasolin ni dulu2 boleh menerangi seluruh rumah tapi kini dah jadi barang hiasan saja, saya gunakannya juga di ruang tamu sebagai hiasan dan kekadang dinyalakan juga ,,.. suami telah mengubahsuai nya dengan memasang mentol

pernah buat entri tentang lampu ini juga
http://impianaintan.blogspot.com/2010/10/terkenang-semasa-dulu.html

zul permatang badak berkata...

Cik Shinju...
Kedai2 lama...ada jual tapi tak banyak...alat ganti pun ada lagi...rumah yang tak ada eletrik mereka malas nak guna...sbb lambat untuk proses menyalakannya.....lebih baik mereka guna pelita ayam.

zul permatang badak berkata...

...PUTERI BALKIS...Jenerasi baru hanya mendengar cerita....zaman dulu2 kalau kenduri kahwin...kesepakatan jiran membawa lampu gasoline....menambah ceria suasana sambil menilai gasoline siapa paling bertenaga.....saya pun ingat2 lupa...budak sangat masa tu....

zul permatang badak berkata...

...ibu intan...
rajin singgah ya...tmakaseh...
saya pun pernah mengubahsuai memasang mentol eletrik.....tapi sekejap je..

ia lah elok dikekalkan seperti asal...ada nilai2...klasik....ada kenangan yang tak mungkin dilupakan...

AizA berkata...

haha...
bestnya guna lampu antik...
xpernah merasa guna benda2 lama macm tu....

balik kg pun umah macam kat bandar...
anyway.. ending entri ni saya suka..

zul permatang badak berkata...

.....cik aiza...

Apa yang orang lain rasa.....kita nak juga merasa...tapi putaran waktu menghalang semua itu....andai diberi magic untuk kita undur merasai detik itu.....apakah kita bersedia meriba susah payah..?...

sarah berkata...

oke.. sampai beratus bil letrik banyak tue..
sarah tak pernah tengok lampi gasolin.. kesian en.. haishhh

mizzapple berkata...

wah! still ada lampu gasolin.
dh lame xtgk.

pnh jgak merasa tdo umh arwah nenek yg mmg xdk letrik.
best! hehe

zul permatang badak berkata...

.Sarah....
...ya....memang kesian...kalau tak mampu bayar....kita orang anak beranak dah sepakat duduk dalam gelap.....ataupun nyalakan pelita ayam......he...he.....

zul permatang badak berkata...

Mizzapple...

sekali sekala tu best laa.....best sebab boleh tidur awal, dak ada apa nak buat.....tapi kalau ada letrik banyak benda yang melalaikan...hadap tv....hadap benda ni....ha ..blog ni....pun boleh jadi asyik.........

nadira shahid berkata...

lampu gasoline bukan sgt bahaya ke? nnti terbakar umah cm ne? ;P

zul permatang badak berkata...

....ia menyala dengan baik...akan terpadam sendiri bila minyak telah habis....atau pusing tombol angin...tekanan angin rendah...api perlahan lahan.....terpadam.

Saravanan Vetival berkata...

Sape nk cari lampu gasline nos...atau nk cari alat ganti.. atau nk repair lampu gasline watssp saye0165505461

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...