Pengikut

Rabu, 4 Mei 2011

ULASAN SAJAK ROYATLAH @ CAKAPLAH

Ramai yang tak faham sajak dalam loghat kelantan tu......orang kelantan tak jadi masaalah kan.......disini penulis terjemahkannya.....

ROYATLAH

Royatlah
bakpo lidohmu
kelu
memee sakit
ati aku

Royatlah
bakpo mu tiok
aku gi meta
tok seko
mu wat
onar

Royatlah
kelihlah muko aku
sapo kerenat kemu
namokan aku
wi napa

Royatlah
bakpomu
senyap ttupah
hey tokleh tebeng...meta
aku
tipah.

zulbahri hussin.


Penulis terjemahkan ........mudah difahami.........o.k..................sajak royatlah@cakaplah.....berkisar tentang desakkan seorang lelaki kepada kekasih hati........si lelaki ni jenis bekeng atau garang sikit.........mengugut kekasih hati supaya memberitahu siapakah orang ketiga yang sering menganggu@mengacau buah hatinya.Sigadis hanya diam membisu tanpa menjawab........pada rangkap pertama berbunyi........bakpo lidoh mu kelu.......

Sesekali sigadis menangis......pada rangkap kedua berbunyi.......bakpo mu tiok.........Silelaki juga mengatakan dia hanya pergi mengurus pekerjaan hanya sebentar.........dia mengesyaki buah hatinya berpaling tadah.......berbunyi...tak seko mu wat onar.......

Pada rangkap ketiga silelaki terus mendesak.......kelihlah muko aku.........menyuruh sigadis memandang tepat pada wajahnya.....terus bertanya,,,,,,,,,,sapo kerenat kemu..........bermaksud siapa menganggu kamu...........cakaplah biar aku tampar.......he...he....memang empakwenya jenis bekeng atau garang........sikit2 ugut nak tampar........panas baran...tu....

Sigadis terus membisu.......takut nak jawab tu......pada rangkap keempat berbunyi.........bakpo mu senyap ttupah.......bererti senyap terus lansung tak nak jawab......membisu,diam,sepatah pun tak keluar.....senyap sunyi.....seperti tiada manusia kat situ.....

Pada rangkap keempat juga silelaki hilang sabar..........hey tokleh tebeng......bermaksud dah tak tahan dengan sikap sigadis masih diam membisu......

Hampir-hampir juga silelaki bertindak agreasif dengan meluku kepala sigadis......memang jenis bekeng........pakwe ni........berbunyi .......meta aku tipah........

PENGAJARAN DARI SAJAK NI.........Tidak ada pengajaran yang baik.........bekeng serta pongoh tak sepatutnnya diamalkan......kita sepatutnya bersabar serta bertolak ansur.....berilah peluang untuk seseorang itu menerangkankan duduk perkara sebenar.........jangan cepat buruk sangka....

wokey.......sajak itu drama......menyingkap tabir kehidupan.....


Jom hayati dalam bahasa Malaysia kita........biar semua orang faham....


CAKAPLAH

Cakaplah
mengapa kau
membisu
memang sakit
hati aku

Cakaplah
mengapa kau menangis
aku pergi sebentar cuma
tak sangka kau
berpaling tadah

Cakaplah
pandanglah wajah
aku
siapakah dia yang menganggu kamu
biar aku
bagi penampar....

Cakaplah
mengapa kau
membisu
hey....ikutkan hati
kau akan ku
luku.

zulbahri hussin 5 hb 5 2011. p/s tak baik luku kepala orang..........cuba luku kepala sendiri.....kan........sakit tu............

.

16 ulasan:

cik aisha berkata...

memang tak brape faham pun kalau tak ditranslate..:)

zul permatang badak berkata...

cik aisha....
biasa la tu....loghat daerah......
kalau orang tua2 yg dizaman tok nenek kita dulu........lagi laa...pekat daerahnya....sepatah habuk pun kita tak faham......kita ternganga je.....

kini ...generasi baru loghatnya dah bercampur....aduk....

kalau kita rajin merantau kenegeri orang....kebetulan kita pula ramai kawan....senang kita belajar secara tak sengaja.....

o.k thanks....atas komen tu....

s h e e berkata...

ehehe...klaka plak bile da terjemah dlm bahasa malaysia baku...tp liku tu bukan luku ke sebenarnya?

zul permatang badak berkata...

shee....
ahaaa....ya silap...penulis dah betulkan tu.....mekasih tegur.....memang penulis perlukan komen......silap sendiri tak nampak kan.......

komen memang perlu... untuk kita bertukar pandangan.....memperbetul kesilapan kecil.....

penulis pun tergopah gapah menyiapkan entri.....nak jemput anak sekolah....kepasar beli sayur...bla.....bla...bla...

o.k....selamat berblog...jumpa lagi.......

sekamar rindu berkata...

salam....

hebat......kali pertama saya membaca puisi dalam logat kelate..

:)

zul permatang badak berkata...

sekamar rindu..
cikgu....sayo pun nok jugok....baco luahan hati dale loghat kelate.....
Bicaro hati hok cikgu kare.....menyentuh jiwo....mengusik kalbu.....

berfantasi mengenai ale semesta.....menjamoh puing-puing rindu.....pado seseoree....sapo dio tu cikgu???........

oghe yang sangat istimewo ko???
bertuoh....insan itu.....disulee benee-benee rindu saban waktu......

mommylavender berkata...

baru terang lagi bersuluh puisi ni..

tertunduk diam si gadis berbudi
diam tidak di dalam hati
hati berkata...berbirat sekali
sekali good bye...rasakan mu nanti

zul permatang badak berkata...

mommylavender..
haaa....ha...good bye...yang takut tu......
siapa yang boleh tahan...dengan perangai panas baran........

asyik kena sergah je....gertak...ugut.......luku....
hey....ingat anak ayam ke??? haaa haaa........

itulah drama kehidupan....mengelilingi ....berputar...kita sebagai penonton.....kadang2 takut....kadang2 resah....

mana lah tahu ia ....singgah...
tanpa sedar ada dlm diri kita....
harap2 tidak.........

Insan Marhaen berkata...

padan muka aku ..he..he..

nyanyisunyi berkata...

ni nk cakap orang melake..
saye memang tak suke oghang laki panas baran ni..keje nak meluku pale oghang je...susah kan..:))

hani@debumelukut berkata...

Zul, buatlah puisi hari guru/ibu dlm bahasa 'kelate' buat kak hani dan semua warga guru/kaum ibu..mesti best.

zul permatang badak berkata...

insan marhaen..
ngapa ..? terkena ke? kut2 ada kisah masa lalu......
masa zaman2 muda remaja.....he..he...

zul permatang badak berkata...

melake....loghatnya tak payah mana
kan....Nnyanyi sunyi 0rang melake ya.........
panas baran...?..tangan memang cepat untuk menghayun apa saja....

.....tak bagus lagu tu...
otak kanan dan kiri....saling berbalas jawab.....itu yang perlu....

zul permatang badak berkata...

Puan Hani...
MMMMM, ya....idea yang bagus.....tapi so jah hok ambo nok tanyo....bakpo oghe kelate ghama jadi cekgu.....

ambo duk pikir...sapa sari too much.......

Zie berkata...

zie faham..ehehehe

zul permatang badak berkata...

Zie....
Gganu kiter mudoh je pahang...kecek katang lebih kurangg je...nngaang gganu.....
kalu beser saing.....lagi mudoh...cuma kadang2 kiter wat tolol hidup berpuok-puok.....kalu kiter pakat kerjersamer..saing ghama2......

tapi ler..ni...comei doh....doh buang doh sifat kenegeriang tu....he2...he...

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...