Pengikut

Sabtu, 7 Januari 2012

BAROH BONDA

BAROH BONDA



Baroh bonda
bergema jentera
hati gundah
diraduk gelisah

Tiada lagi
puyu dan haruan
hilang sepi
seruling padi

Bagaikan
semalam kutinggalkan
laungan keringat
Char.....char......No....no...no.....no...
sekolah sikerbau
berkongsi kudrat

Baroh bonda
rindu pun tiada
aku terlena
dalam riuh hilai tawa
penghuni kota

Mencari baroh bonda
yang hilang
hingga kini
tidak aku ketemukan.


zulbahri hussin
kuantan
8 jan 2012







p/s........kenangan dibaroh.......bermain selut......




12 ulasan:

missSenget berkata...

teringin nk rendam kaki dalam lumpur petak padi..

nyanyisunyi berkata...

terkenang juga masa kecil2 meningkat remaja bermain dibaroh@sawah..pucat lesi muka bila ada lintah kat kaki...

zul permatang badak berkata...

miss senget....
he..he..sekali sekala seronok laaa..
cuba hari2....
berkarat kuku.....

zul permatang badak berkata...

nyanyi- sunyi...

ooooo...jangan weh saya pun geli...tapi bila ada kat kaki....senyum2 je...
cuba le...cari2 kayu kuis....

untuk menjerit...TIDAK.....

Adry@Daun berkata...

Masa kecik2 dulu, penah tgk org gallo bechoh guno kuba ni. Cha..cha.. dan no..no.. adalah isyarat utk kerbau membelok samada kira atau kanan. Saya lupa cha dan no tu utk belah mana. Skrg semua kerja diambil alih oleh jentera. Dari membajak, menyembur biji benih, membaja, meracun dan menuai.
Masa org buat bendang dulu2, saya suka pancing ikan di celah2 pokok padi. Dpt la ikan haruan, puyu, patong, keli dll. Tp yg tak penah dpt kail ialah ikan sepat sbb mulutnya kecik. Tak muat mata pancing.

zul permatang badak berkata...

Adry....
maso mulo2 kelik kelate...maso budok2,
ralit tengok oghe gallo, guno kerbau.....
reti pulok tu.....konar ikut tuan suruh.....
tapi hok best naik GERAT.....

Ado sesekali terpacul ayat nok maroh...yak kelih bok tan.....
bermaksud lihat itu perbuatan yg tidak bersesuaian dgn selera tuannya...
tak dengar kato....
hu..hu...hu..
nostalgia...................

Adry@Daun berkata...

Saya tak penah masuk dkt dgn org dok gallo becoh sbb takut tgk tanduk kuba tu. Kalu tuan kuba tu maroh, dia msti kato..yak kelih bokte.. Kuba pn ada jugok maso nak main2 maso wat kijo..haha.. Tuan beruk atau kero kat Kelate pn oyak lagu tu bilo demo2 tu tok sir ikut arahan maso naik pokok nyor. Yak kelih bokte ni ungkapan mcm marah tp dlm nada sayang..

zul permatang badak berkata...

Adry.....
biso ayat2 alik nu...
maroh pun berlapik sayang.....
dan maroh pun berseni.....

Char..char..no..no...no..
adalah sebahagian sajok tokki kito dulu....pentasnya,keringat dan kehidupan..........

School Of Tots berkata...

Orang Sibuk Dengan Agenda Dunia
Aku Masih Terlena Di Baroh Bonda.

zul permatang badak berkata...

SOTS...
Baroh bonda...tikar kehidupan..

MulutPayau berkata...

teringat masa kecik2 dulu....selalu main berambat tepi baroh....semuanya tinggal kenangan...

insan_marhaen berkata...

Alam IM semasa kecil adalah pokok getah dan bijih timah.

Bila dah dewasa gini baru kenal sawah padi dan laut...

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...