Pengikut

Rabu, 28 September 2011

POK SUDU SENOR



POK SUDU SENOR

Setiap pagi
dengan mata berkaca
kau merenung tajam
memerhati gerak
geriku

setiap senja
kau merangkak lesu
mengusap wajah kesal
terkurung bilamana aku
menutup pintu

Bertanyakan pada Pok Sudu Senor
setiap malam
adakah tidurmu
seperti tidurku
mendakap serpihan mimpi-mimpi
ngeri

Dari tingkap yang
terbuka
terbanglah Pok Sudu Senor
aku takut berkongsi rasa
terbuku dihatiku
seakan sama
tersimpan dijiwaku
tak perlu
kucerita.

Zulbahri Hussin
Kuantan Pahang
28 sept 2011


p/s.........mentadak mentadu pergilah beradu, tak akan ku perlaku sesuka hati ku,kau perlu kebebasan untuk bercerita tentang tidurmu yang dipersoal generasiku sejak dulu..................
bagaimana tidurmu,bagaimana mimpi mu....cuma kau yang tahu........

10 ulasan:

kpah k-poh berkata...

tok pernoh guno namo pok sudu senor ni...alaaaa..ado so lagi namo dio..tok ingak doh laaa...selain dari namo mentadak mentadu..

zul permatang badak berkata...

kpah kpoh...
kito guno sokmo, sbb sedap sebut...lagi pun, memberi pangkat POK,itu yang unik.......
kalu male2 ia singgah, kito tanyo dia...
hey poksudu senor,mutahu aku tidur lagu mano?
dio pun mengereng 2 belah kaki depan kat kepala dia,seolah-olah sedang berbaring.....
kami pun ketawa.........

itu perlakuan serangga tersebut,secara kebetulan.......je.....

School Of Tots berkata...

Pok Sudu Senor
Sudah Lama Tidak Berjumpa
Semoga Ceria Sokmo.

zul permatang badak berkata...

SOT...
agak janggal bila menyebut mentadak mentadu,sbb dari kecil diasuh loghat kelantan.
lagipun loghat kelantan menamakan sesuatu item atau objek ,disadur dengan perlambangan yang lebih2 atau meng.over...over,eeeee saya pun ni dah kacau bilau bahasa melayu kita...maaf.....

apa pun gunakan bahasa malaysia dengan betul.......jangan campur2....

Adry@Daun berkata...

As salam cikgu,
Dialek Kelantan bkn melambangkan sesuatu secara berlebih2 atau over tetapi ia sebenarnya lbh spesifik utk sesuatu objek/perbuatan. Jadi, tiada pertindihan utk setiap sesuatu. Kalau krg faham, pasti ia akan mengelirukan kita. Mentadak ini juga dipanggil kekchong. Istilah bbeza di beberapa daerah Kelantan.

zul permatang badak berkata...

Adry....
ya.betul lebih spesifik lebih menjurus keadaan sebenar.....contohnya...
pagi buto.....terlalu pagi,sampai tak nampak untuk melihat....

tattri diri....betul2 tengahri....matahari tegak dikepala...

gelap gelemak....betul2 gelap,sehingga tak nampak....

kooo uuuh.....bagi orang luar menjurus pada masam.....tapi ia bukan masam.....
.......bye..bye......

tunz berkata...

belajar loghat kelate ..

zul permatang badak berkata...

tunz...
mudah je loghat kelantan ni...nak betul2 pandai pi tinggal di kelantan......

penulis 3 tahun tinggal kat sana........

kpah k-poh berkata...

kpah ni lahir jah di kelate..pahtu besar di Ngri 9 dan penang..Maso 'remaja' dulu.. kecek kelate cair jah..kalau orge kecek pekat..meme kpah tok pehe..Sapa lah lo ni pung..ado lagi hok kpah tok pehe...hmmmmm...

zul permatang badak berkata...

kpah.-kpoh..
bila dah pencen tak beraso ko nok kelik dok kampong?......

tempat jatuh lagi dikenang ni kan pula tempat lahir....

bagi sayo kecek kelate tak ada nmsaalah,sbb dah terbiasa....kalau tak faham boleh tanyo gu.gu...

lagipun loghat kelate dah tersebar diseluruh dunia.....ha..ha...

wokey....sukses....

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...