Pengikut

Rabu, 26 Januari 2011

IKAN KUKUS...HIDUP SEDERHANA...MAKAN PUN ALA KADAR .....SYUKUR IA TETAP REZEKI


Ini aje yang ada untuk sarapan pagi, ikan kukus.Lebih dari itu tak mungkin ,penulis bukan orang senang .Hidup penulis kais pagi makan tengahari dan kais tengahari makan petang...kais petang makan malam.......Malam tak bolih kais sebab dikampung suasana memang gelap tidak seperti dibandar lampunya terang benderang.

Ikan kukus dengan nasi dingin adalah menu segera.Segera untuk dimakan,tidak perlu pulas tombol dapur gas,bolih jimat penggunaan gas.Mungkin dimasa akan datang kembali kezaman jepun,punggunaan dapur kayu diaktifkan semula,tengoklah nanti jika harga bahan bakar terus melonjak.Penulis pernah merasa keadaan sedemikian,masa kecil..pernah kehutan mencari kayu api....paling tidak pelepah kelapa juga bolih dijadikan kayu api.

Kekangan kenaikkan harga barang membuatkan penulis termenung.Apakah makanan paling sesuai untuk sarapan pagi bagi golongan miskin seperti penulis.Tanak pulut..,,? lagi berat pulut dah lima ringgit satu kilo........gaul kelapa muda ?....kelapa dah dua ringgit satu biji.

Alternatif untuk meminimunkan perbelanjaan sarapan pagi,penulis anak beranak berpakat untuk makan apa saja....walaupun makanan yang dimakan tidak mengandungi zat a b c d dan apa apa gizi lagi......

Sebagai penggerak tani....penulis bersyukur dikurniakan kesihatan yang baik....anak2 pun dapat belajar dengan selesa, keputusan pelajaran juga bolih dibanggakan.Apa yang penulis musykilkan sampai bila kenaikkan harga barang akan berhenti. Dari tahun ketahun harga setiap barangan terus meninggi........

6 ulasan:

fzi berkata...

Salam en zul...
Ikan kukus pun sedap tuh.. jeligh makan nasik.
Sama2 kita berdoa agar ghega barang makanan kembali pulih.. kalu dok gak, meme balik ko zame jepong la lepah ni.. pakat2 tane ubi kayu..

zul permatang badak berkata...

SALAM FZI.......saya rasa harga barangan dikelantan lebih rendah lagi......sebab pernah kesana ....

ahmad humairi berkata...

Assalamualaikum,

Ketenangan jiwa boleh diperolehi dengan sikap mudah memaafkan apa jua kesalahan orang lain pada kita, insyaAllah, walaupun DUN Tenang masih tidak tenang.

HAW berkata...

make hok mano ado..

zul permatang badak berkata...

cikgu Humairi....kalau sayuran.....tu saya tanam sendiri....boleh jimat belanja sikit.......

zul permatang badak berkata...

SALAM HAW....BERZAMAN TAK UPDATE BLOG...DR HAW...nak nak tanya sikit kalu ohhe sesok..tak dak pitih dio sakit gigi...nok lotgitujah...ko.. nok tulong cabut.....gigi geham ni...kalu gi kat bayar seratus ghia....ambo keno doh....mujur ambo bowok pitih lebih....nye palu tokmudoh....nyaknyo ambo........

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...